محققان آمریکایی منتظر دریافت تاییدیه ی FDA برای آزمایش واکسنی هستند که می تواند از ابتلای کودکان به دیابت نوع 1 جلوگیری کند

7ژوئن 2019 - محققان آمریکایی می خواهند بدانند که آیا واکسن رایج توبرکلوزیس(سل) می تواند از ابتلای کودکان به دیابت نوع 1 جلوگیری کند؟

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست می گویند شواهدی در دست دارند که نشان می دهد واکسنBacillus Calmette-Guerin   یا " ب ث ژ" در پیشگیری از بیماری دیابت نوع 1 در بزرگسالان مؤثر بوده است.

دکتر Denise Faustman، مدیر آزمایشگاه ایمونوبیولوژی در این بیمارستان، در انتظار مجوز اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و هیئت بررسی نهادی این سازمان برای آزمایش این واکسن بر کودکان است.

پژوهشگران در مطالعات قبلی خود نشان داده اند که این واکسن موثر است زیرا از طریق ژنتیکی گلبول های سفید خون را در بدن تغییر می دهد. این فرآیند به این معنا است که گلوکز می تواند وارد سلولها شود و سلول های بتا در پانکراس وظیفه ی خود را در تولید انسولین با موفقیت ادامه دهند.

دیابت نوع 1 معمولا در سنین جوانی تشخیص داده شده است، بنابراین محققان می خواهند تاثیر واکسیناسیون زودهنگامBCG را بر جلوگیری از پیشرفت این بیماری بررسی کنند.

سال گذشته دکتر Faustman و همکارانش مطالعه ای را بر روی 52 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 انجام دادند. نتایج این تحقیق نشان داد سه سال پس از درمان، سطح قند خون افراد شرکت کننده 10 درصد و پس از چهار سال، 18 درصد کاهش می یابد و هشت سال بعد از اتمام آزمایش، سطح قند خون آنها هنوز در محدوده طبیعی باقی مانده بود.

اگر این مطالعه تایید شود، یافته های آن نشان می دهد که این واکسن می تواند برای پیشگیری و درمان دیابت نوع 1 استفاده شود و این پیشرفت می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

در حال حاضر هیچ درمان پیشگیرانه ای برای دیابت نوع 1 وجود ندارد و واکسنBCG  ارزان و ایمن است و در مقیاس جهانی برای پیشگیری از سل استفاده می شود. سال گذشته تنها 100 میلیون دوز از این واکسن به نوزادان داده شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/us-researchers-seek-fda-approval-to-test-vaccine-that-could-prevent-type-1-diabetes-in-children-95364109.html